پنجشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۶

یک معلم کرد به اعدام محکوم شد



فرزاد کمانگر، معلم و فعال مدنی کرد به جرم عضویت در حزب کارگران کردستان (پ ک ک) که در ترکیه فعالیت می کند به اعدام محکوم شده است.

شاخه ایرانی پ ک ک در مناطق کردنشین ایران با عنوان حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) درگیر مبارزه مسلحانه با حکومت جمهوری اسلامی است اما آن گونه که خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر می گوید موکل او نه به عضویت در پژاک، بلکه به عضویت در پ ک ک متهم شده که حوزه فعالیتش خارج از قلمرو ایران است و شامل قوانین ایران نمی شود.
خلیل بهرامیان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که از دید او برخورد با فرزاد کمانگیر ناشی از نوعی "کردستیزی" و جریانی است که حتی درون قوه قضائیه ایران بحران آفرینی می کند.
فرزاد کمانگر، دبیر هنرستان کار و دانش شهرستان کامیاران در جنوب استان کردستان، عضو انجمن صنفی فرهنگیان و انجمن زیست محیطی ئاسک (آهو) بوده و با نام مستعار "سیامند" در ماهنامه فرهنگی - آموزشی رویان که به اداره آموزش و پرورش کامیاران تعلق دارد قلم می زده است.
گفتگو با خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر
وی که در زمینه حقوق قومی و مسائل زنان فعال بوده، در امرداد 1385 (ژوئیه 2006) همراه با دو فعال کرد دیگر به نامهای علی حیدریان و فرهاد وکیلی به تهران سفر می کند، از خانه ای که این سه تن ساعاتی را در تهران در آن سپری کردند اسلحه کشف شد و از خودرویی که آنها را به تهران آورد پودری که در ساخت مواد منفجره کاربرد دارد به دست آمد و در پی آن، فرزاد کمانگر و همراهانش بازداشت شدند.
خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر می گوید خودروی حامل موکل او و همراهانش در مسیر تهران دو بار مورد بازرسی مأموران انتظامی قرار گرفته و چیزی از آن به دست نیامده بود و هنگامی که موکل او به تهران می رسد، همراهانش او را به خانه فردی می برند که با او آشنایی نزدیک نداشته است.
به گفته آقای بهرامیان، فرزاد کمانگر در این خانه بر اثر خستگی راه به خواب می رود و هنگامی که بیدار می شود متوجه می شود که در خانه به روی او قفل شده است و پس از چند ساعت خود را در مقابل مأموران پلیس می یابد.
هنگامی که فرزاد کمانگر در خواب بوده، علی حیدریان و فرهاد توکلی همراه با فردی به نام کمال از خانه خارج می شوند، پس از خروج از خانه مورد سوء ظن پلیس قرار می گیرند که در این میان کمال از محل می گریزد و تاکنون متواری است.
پلیس در بازرسی از خودروی حامل آنها پودری کشف می کند که زیر صندلی جاسازی شده و دارای کاربرد در مواد منفجره بوده، در خانه ای که فرزاد و همراهانش ساعاتی در آن به سر برده بودند نیز اسلحه ای پنهان شده بوده که به دست پلیس می افتد.

خلیل بهرامیان می گوید که موکل او هیچ اطلاعی از اسلحه و موادمنفجره نداشته و موادمنفجره در تهران در خودروی حامل آنها جاسازی شده، چراکه در بازرسی مأموران انتظامی در مسیر حرکت آنها، چیزی از خودرو کشف نشده بوده است.
اما فرزاد کمانگر، علی حیدریان و فرهاد توکلی به عضویت در پ ک ک متهم شدند و از آن زمان تاکنون در زندان اوین تهران و همچنین بازداشتگاههای گوهردشت کرج، کرمانشاه و سنندج به سر بردند.
فرزاد کمانگر در طول دوره بازداشت با ارسال نامه ای به خارج از زندان از شکنجه خود خبر داده و فعالان حقوق بشر می گویند که وی به دلیل جراحات ناشی از شکنجه دو بار به بهداری زندان انتقال یافته است.
در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده که هنگامی که خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر با وی ملاقات کرده، دست و پای موکل او بر اثر بدرفتاری با وی در بازداشت و بازجوییها می لرزیده است.
دوشنبه گذشته (25 فوریه) شعبه سی ام دادگاه انقلاب تهران فرزاد کمانگر را به جرم اقدام علیه امنیت ملی به اعدام محکوم کرد و برای علی حیدریان و فرهاد وکیلی علاوه بر اعدام، مجازات ده سال زندان نیز در نظر گرفت.
خلیل بهرامیان می گوید که با توجه به دفاعیات موکلش و با نظر به اینکه تعداد زیادی از مردم کامیاران و امام جمعه شیعیان این استان کردستان در دفاع از او نامه هایی را امضا کرده اند، انتظار صدور حکم برائت برای موکلش داشته است.
از جمله این اعلام حمایتها، بیانیه 136 تن از معلمان شهرستان کامیاران است که در آن اعلام کرده اند که با توجه به شناخت و آگاهی از پیشینه کاری و اجتماعی فرزاد کمانگر، هیچگونه کار و فعالیت خارج از عرف و قانون جمهوری اسلامی از وی مشاهده نکرده اند و او را فردی متعهد به حرکت و فعالیت در چارچوبهای قانونی صنفی و مدنی می دانند.
آقای بهرامیان می گوید که نحوه رسیدگی به اتهامات موکلش در دادگاه غیرقانونی بوده و به احتمال زیاد حکم صادره علیه او در دیوان عالی کشور نقض می شود.
انتخاب فعالان حقوق بشر
با اینکه علاوه بر فرزاد کمانگر، برای علی حیدریان و فرهاد توکلی نیز حکم اعدام صادر شده، حمایت تشکلهای مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از ایران تنها متوجه آقای کمانگر بوده و از علی حیدریان و فرهاد توکلی حمایتی صورت نگرفته است.
جو استورک، مسئول بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر در گفتگو با بی بی سی گفت دلیل عدم حمایت سازمان دیده بان حقوق بشر از علی حیدریان و فرهاد توکلی این است که این سازمان از اسناد و مدارکی که به متهم و محکوم شدن آنان در دادگاه انجامیده اطلاعی ندارد و اطمینان کافی برای اعلام پشتیبانی از آنها کسب نکرده است.
برخی فعالان حقوق بشر در ایران نیز می گویند که فرزاد کمانگر برای مدافعان حقوق بشر به عنوان یک فعال مدنی فردی کاملاً شناخته شده بوده و فعالان حقوق بشر اطمینان دارند که او ارتباطی با پ ک ک ندارد اما این اطمینان در مورد علی حیدریان و فرهاد توکلی وجود ندارد و این دو به عنوان فعال مدنی شناخته نشده اند.
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: