چهارشنبه، اسفند ۰۱، ۱۳۸۶

سه فعال کارگری در سنندج شلاق خوردند


شهر سنندج

سه تن از فعالان کارگری سنندجی که طی مراسم روز جهانی کارگر (اول مه) در این شهر بازداشت و محاکمه شده بودند، با ده ضربه شلاق مجازات شدند.

صدیق امجدی، فارس جلیلیان و حبیب الله کلکانی که این مجازات در موردشان اجرا شده، عضو تشکلی با عنوان اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار ایرانند که اول مه (دوازدهم اردیبهشت) گذشته در شهر سنندج مراسمی به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار کردند.

این مراسم با مداخله مأموران انتظامی به هم خورد و سیزده نفر، از جمله شیث امانی و صدیق کریمی که عضو هیئت مدیریه اتحادیه کارگران اخراجی و بیکار بودند بازداشت شدند.

اتحادیه سراسری کارگران اخراجی و بیکار در آن زمان اعلام کرد که مراجع دولتی با درخواست این اتحادیه برای مجوز برگزاری مراسم روز جهانی کارگر مخالفت نکرده بودند اما محمدصالح نیکبخت، وکیل تعدادی از فعالان کارگری سنندج می گوید شورای تأمین استان کردستان در آخرین روز با برگزاری مراسم مخالفت کرده بود.

آقای نیکبخت به بخش فارسی بی بی سی گفت که با وجود مخالفت شورای تأمین، فعالان کارگری تصمیم گرفتند مراسم روز جهانی کارگر را اجرا کنند اما دست به راهپیمایی نزنند.

بجز شیث امانی و صدیق کریمی که مدت زیادی در بازداشت گذراندند، یازده نفر دیگری که بازداشت شده بودند پس از دو هفته آزاد شدند و پرونده ای به اتهام برهم زدن نظم عمومی و شرکت در تجمع غیرقانونی علیه آنان در یکی از شعب دادگاه عمومی سنندج تشکیل شد.

شیث امانی و صدیق کریمی در دادگاه به دو سال و نیم زندان محکوم شدند و برای دیگر متهمان مجازات ۹۱ روز زندان و تحمل ده ضربه شلاق تعیین شد که مجازات زندان در دادگاه تجدید نظر به دویست هزار تومان جریمه نقدی کاهش یافت اما مجازات ده ضربه شلاق به قوت خود باقی ماند.

صدیق امجدی که یکی از افرادی بود که به مجازات ده ضربه شلاق محکوم شده بود پس از دریافت حکم دادگاه تجدیدنظر، شنبه گذشته (هفدهم فوریه) به دایره اجرای احکام دادگستری سنندج مراجعه کرد که در همان شعبه به حکم قاضی اجرای احکام بازداشت شد، مبلغ جریمه دویست هزار تومانی از وی اخذ و مجازات ده ضربه شلاق در موردش اجرا شد.

فارس جلیلیان و حبیب الله کلکانی نیز به همین ترتیب امروز مورد مجازات شلاق قرار گرفتند و هشت محکوم دیگر هم در انتظار همین مجازات به سر می برند.

استان کردستان که فعالان کارگری اش با شلاق مجازات شده اند، طی سالهای اخیر علاوه بر نا آرامیهای قومی بوده چند مورد اعتراضات کارگری را نیز پشت سرگذاشته است.

پایین بودن سطح درآمد کارگران و نرخ بالای بیکاری که به اعتراضات کارگری انجامیده، از دید آگاهان یکی از ریشه های اصلی دیگر مشکلات این استان همچون نارضایتی قومی و قاچاق نیز هست.

Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: