دوشنبه، اسفند ۰۶، ۱۳۸۶

عملیاتی کردن سیاست "مقابله با ترور" با همکاری آمریکا در کردستان آغاز شد

آسو صالح

- گفتگوی دوستانه ی تلفنی همراه با بمباران
پس از اینکه روز پنج شنبه، نواحی مرزی عراق- ترکیه از سوی بمب افکن های ترک بمباران شد، نیروهای ترکیه پیشروی خود را در داخل خاک اقلیم کردستان آغاز نمودند.
به گزارش رادیو "نوا" در سلیمانیه، ساعت 9 صبح روز پنج شنبه، هواپیماهای جنگنده ترکیه، نواحی اطراف روستاهای "ایدلبی" و "موسه کان" در استان دهوک را به شدت بمباران کردند. همچنین به گزارش همین منبع، بمب افکن های ترکیه علاوه بر این مناطق، نواحی مرزی عراق-ایران- ترکیه را نیز آماج حملات خود قرار داده اند.
در میانه بمباران نواحی کردنشین شمال عراق توسط هواپیماهای ارتش ترکیه، در یک تماس تلفنی میان جلال طالبانی، رئیس جمهور کرد عراق و همتای ترکیه ای خود، وضعیت دوطرف ، بحران حزب کارگران کردستان (پ کا کا) و نیز ارتباطات عراق- ترکیه بررسی شد. به گزارش آژانس خبری "پیامنیر" در شهر هولیر، دفتر رئیس جمهوری عراق در بیانیه ای که امروز جمعه منتشر شد، آورده است: در این تماس تلفنی عبدالله گل، اظهار داشته است که ترکیه، کردها را به عنوان دوست و برادر خود می داند که صاحب هدف نیاز پاکی هستند و ترکیه تلاش خواهد کرد که ارتباطات اقتصادی خود را با حکومت اقلیم کردستان گسترده تر نمایند. همچنین گل با اشاره به حملات ارتش ترکیه به شمال عراق گفته است که حملات ما برای مقابله با "پ کا کا" است.
این مذاکرات تلفنی با دعوت جلال طالبانی به ترکیه، در حالی به اتمام می رسد که هواپیماهای جنگی ترک، همچنان پس از 7 ساعت بمباران حکومت اقلیم کردستان را ادامه دادند. دقایقی پس از اتمام این گفتگوی دوستانه، ده هزار سرباز نظامی ترک به فرماندهی ده ژنرال بلندپایه ارتش ترکیه، وارد خاک کردستان شدند.

- اصرار مقامات اقلیم کردستان مبنی بر عدم حضورارتش ترکیه:
یک روز پس از ورود نیروهای ارتش ترکیه به داخل خاک عراق، مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کردستان برای بازدید از مناطق بمباران شده، وارد استان دهوک شد. وی در دیدار با مسئولین اداری و نظامی این استان اظهار داشت: اقلیم کردستان موافق خشونت و راه حل های نظامی نیست. در همین حال نوری المالکی، نخست وزیر عراق فدرال، در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود، گفت که امیدوار است بحران موجود با گفتگوی مسالمت آمیز مرتفع شود. وی همچنین از اردوغان خواست که به استقلال و تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد. المالکی در ادامه صحبت های خود با اعلام حمایت از ایجاد امنیت در ترکیه، گفت: حزب کارگران کردستان (پ کا کا)، یک سازمان تروریستی بوده و تهدیدی برای هردو کشور محسوب می شود.
از سوی دیگر، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق و فلاح مصطفی، مسئول فرماندهی ارتباطات خارجی حکومت اقلیم کردستان در گفتگویی با آژانس رویترز اعلام داشتند، تاکنون از سوی مرزبانان هیچ اطلاعاتی مبنی بر ورود ارتش ترکیه به داخل خاک اقلیم کردستان دریافت نکرده اند. در همین حال، "صفین محسن دزه یی" مسئول ارتباطات خارجی حزب دموکرات کردستان نیز این گفته ها را تائید و گفت: ارتش ترکیه به داخل مناطقی که زیر نفوذ نیروهای پیشمرگ کردستان است، نفوذ نکرده اند.
به گزارش آژانس خبری "پیامنیر" به نقل از یک منبع موثق، شب گذشته تعدادی از نیروهای ارتش ترکیه از مرز "کانی ماسی" قصد ورود به داخل خاک اقلیم کردستان را داشتند، اما بلافاصله از سوی پیشمرگان کرد محاصره شده و به داخل خاک ترکیه راهنمایی شده اند. همین منبع گزارش داد، جبار یاور، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای محافظ اقلیم کردستان (پیشمرگ) و عضو عالیرتبه وزارت پیشمرگان کردستان، هرگونه برخورد نیروهای پیشمرگ با ارتش ترکیه را رد کرد، اما در عین حال اشاره ای به ورود ارتش ترکیه به داخل خاک اقلیم کردستان نکرد.
نکته ای که از سخنان مقامات مسئول اقلیم کردستان دیده می شود، اصرار آنها مبنی بر عدم حضور نیروهای ارتش ترکیه در خاک کردستان می باشد. این نوع برخورد مقامات اقلیم کردستان، پیشتر موجب نقد بسیاری از احزاب و صاحب نظران کرد شده بود.

- گارانتی ترکیه به آمریکا؛ شروع مرحله ای نو در تحرکات منطقه:
در میان این تحولات، انجمن امنیت ملی ترکیه به ریاست عبدالله گل، جلسه ی فوق العاده خود را امروز جمعه برگزار کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در این جلسه سیاست "مقابله با ترور" بررسی و بر این مساله تاکید شد که تا هر زمانی که لازم باشد، حملات نظامی ترکیه علیه نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان، ادامه یابد.
در همین حال گرگوری اسمیت، سخنگوی نیروهای ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری در بغداد از توافق آمریکا- ترکیه خبر داد و اعلام کرد: ترکیه تضمین کرده است که حملات زمینی ارتش این کشور بر ضد نیروهای مسلح "پ کا کا"، در خاک اقلیم کردستان، طولانی مدت نبوده و هیچ ضرری به شهروندان غیرنظامی و زیرساخت های اقتصادی حکومت اقلیم کردستان نداشته باشد. همزمان با این اظهارات مقام آمریکایی، مسئولین نظامی ترکیه مرز گمرک "ابراهیم خلیل" واقع در استان دهوک را بستند. نیروهای ترک هدف از این کار خود را انتقال راحت تر نیروهای نظامی ارتش ترکیه به داخل خاک اقلیم کردستان اعلام کردند.
همچنین دیوید ویلیچ، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در مسائل آسیای نزدیک تاکید کرد که کشورهای آمریکا، عراق و ترکیه همکاری و هماهنگی های لازم را برای حملات زمینی ارتش ترکیه با هدف مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان، انجام داده اند. وی همچنین افزود: حکومت عراق مسئول حملاتی است که نیروهای پ کا کا از خاک این کشور علیه ترکیه انجام می دهند. در همین حال، "مت بریاز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا، شروع حملات نظامی ترکیه به خاک کردستان را خبری ناخوشایند وصف کرد. بریاز در جریان یک نشست خبری در بروکسل، حملات اخیر ترکیه را به عنوان شروع مرحله ی تازه از تحولات منطقه وصف کرد. این مقام آمریکایی همچنین اعلام کرد، آمریکا اطلاعات خود را درباره تحرکات پ کا کا، در اختیار ارتش ترکیه قرار می دهند.

همکاری های آمریکا با ترکیه، جدا از روابط نزدیک آنکارا- واشنگتن، بر اساس ساست "مقابله با تروریسم" صورت می گیرد. حزب کارگران کردستان(پ کا کا) در لیست های سازمان های تروریستی قرار دارد. دولت ترکیه از همین مساله استفاده کرده و با بهانه مقابله با یک سازمان تروریستی به حملات خود مشروعیت می بخشد. حملات اخیر ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان، طی چندسال گذشته برای چندمین بار است که انجام می گیرند و هربار موجب کشته و زخمی شدن شهروندان غیرنظامی کرد شده و در عین حال کمترین تلفات را برای حزب کارگران کردستان دربرداشته اند.
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: