سه‌شنبه، فروردین ۱۸، ۱۳۸۸

لغو اعدام بوتيمار در مصاحبه با صالح نيکبخت و همسر هیوا بوتیمار

سامان رسول پور، روز آنلاین:

منابع خبري در کردستان ديروز اعلام کردند ديوان عالي کشور حکم اعدام هيوا بوتيمار، فعال مدني را لغو کرده ‏و لغو اين حکم به دايره اجراي احکام زندان مريوان ابلاغ شده است. اگرچه محمد صالح نيکبخت، وکيل مدافع ‏هيوا بوتيمار تاکید دارد: "هنوز لغو حکم اعدام هيوا بوتيمار رسما به من ابلاغ نشده است. بنابر اين من اين خبر را ‏نه تاييد مي کنم و نه تکذيب‎.‎‏"‏

hivabotimar.jpg

دادگاه انقلاب مريوان، دو سال پيش اين فعال کرد را به اتهام "محاربه" به اعدام محکوم کرد. اين حکم در ديوان ‏عالي کشور نقض اما و پس از ارجاع مجدد به دادگاه انقلاب مريوان، تاييد شد.‏

هيوا بوتيمار در تماسي که روز گذشته از زندان مريوان با خانواده اش داشته، گفته است دايره اجراي احکام ‏زندان، شفاها لغو حکم اعدامش را به وي اعلام کرده است.‏

در همين ارتباط محمد صالح نيکبخت، وکيل مدافع هيوا بوتيمار در گفتگو با روز اعلام کرد: "هنوز لغو حکم ‏اعدام هيوا بوتيمار رسما به من ابلاغ نشده است. بنابر اين من اين خبر را نه تاييد مي کنم و نه تکذيب".‏

وي با اين حال مي افزايد: "پرونده از ديوان عالي کشور به سنندج ارجاع داده شده است و اين نشان دهنده اين است ‏که حکم تاييد نشده، اما ما هنوز نمي توانيم با قطعيت آن را اعلام کنيم".‏

وکيل مدافع هيوا بوتيمار در خاتمه با بيان اينکه" خطر رفع شده است" مي گويد: "طي يکي، دو روز آينده خبر ‏قطعي را اعلام خواهيم کرد".‏

در همين خصوص هيرو دانش،همسر هيوا بوتيمار پيرامون لغو اين حکم به روز مي گويد: "حکم نه به ما و نه به ‏وکلا ابلاغ نشده اما دايره اجراي احکام زندان مريوان، اين خبر را در زندان به هيوا اعلام کرده است".

همسر هيوا بوتيمار که خيلي خوشحال به نظر مي رسد، مي افزايد: "امروز هيوا از زندان به من تلفن کردو در ‏حالي که از خوشحالي سر از پا نمي شناخت، گفت که حکمم لغو شده است.من گفتم باور نمي کنم، اما هيوا گفت: ‏والله خبر درست است".‏

هيرو دانش در ادامه در حاليکه سر و صداي زيادي از خانه آنها شنيده مي شود، با بيان اينکه "خيلي خيلي ‏خوشحالم" ادامه مي دهد: "امشب در خانه ما جشن است.همه خوشحالند.لايحه وکلا خيلي خوب بود. ما پيش بيني ‏مي کرديم که اين لايحه اثرگذار باشد و منجر به لغو حکم شود".‏

دو سال پيش، درست چند روز پس از اينکه دادگاه انقلاب مريوان، حکم اعدام هيوا بوتيمار راصادر کرده بود، در ‏گفتگويي که با هيرو دانش داشتيم وي احساس خود را از صدور اين حکم چنين بيان کرده بود:"ابتدا باورم نمي ‏شد، اما با تکرار آن و حرفهاي وکيلمان کم کم بدنم سرد شد، دلم شروع به‌ تپيدن کرد و لبهايم خشک شد".‏

اينک امروز در حالي که نشانه هايي از لغو اين حکم ديده مي شود، از خانم دانش مي پرسم :"اکنون چه احساسي ‏داريد؟" ‏

وي مي گويد: "اميدوارم جو، از اين هم بهتر باشد. اين دو سال خيلي خيلي سخت بود. هرگز در زندگي ام چنين ‏شرايط سختي را تجربه نکرده بودم. امسال از بهارش پيدا بود سال خوبي است. ما اکنون خيلي خيلي خوشحاليم و ‏مطمئن هستيم که خبرهاي بهتري هم در پيش داريم".‏

صدور حکم اعدام براي هيوا بوتيمار، همزمان بود با صدور حکم اعدام براي عدنان حسن پور؛ حکمي که ‏اعتراضات گسترده اي را در در داخل و خارج کشور به همراه داشت. در طي اين دو سال، جايزه آزادي ‏مطبوعات ايتالياو همچنين جايزه آزادي بيان از سوي سازمان قلم ايالت باسک اسپانيا به هيوا بوتيمار و عدنان ‏حسن پور تعلق گرفت. همچنين سازمان گزارشگران بدون مرز، شعبه سوئد هم از اين دو فعال کرد تقدير کرد.‏


Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: