جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۸۷

برادران علایی به زندان محکوم شدند" نقل از سایت فارسی بی‌بی‌سی"


برادران علایی
وزارت اطلاعات برادران علایی را به تلاش
برای براندازی متهم کرده بود


دادگاه انقلاب تهران، حکم زندان آرش و کامیار علایی فعالان مبارزه به بیماری ایدز را صادر کرده است.

این دادگاه آرش علایی را به ۶ سال و کامیار علایی را به ۳ سال زندان محکوم کرده است.

مسعود شفیعی، وکیل مدافع برادران علایی، در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی، ضمن تایید این خبر گفت که در فرصت قانونی، به حکم دادگاه بدوی اعتراض خواهد کرد. آقای شفیعی گفت که حکم دادگاه را روز اول بهمن دریافت کرده است.

به گفته وکیل مدافع برادران علایی، این دو در جریان تحقیق و دادرسی، اتهامات وارده را صراحتا رد کرده بودند.

روز دوشنبه، سی ام دی (۱۹ ژانویه) مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ضمن شرکت در یک نشست خبری، در مورد آنچه که "طراحی پروژه براندازی نرم در ایران" می خواند اطلاعاتی را در اختیار رسانه های خبری قرار داد و از جمله گفت که اعترافات اعضای این شبکه به زودی از شبکه رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش خواهد شد.

این مقام امنیتی گفت که چند نفر در ارتباط با فعالیت این شبکه بازداشت شدند و از آرش و کامیار علایی، دو پزشک ایرانی، به عنوان دو تن از چهار عضو اصلی این شبکه نام برد که در اختیار قوه قضائیه قرار گرفته و محاکمه شده اند.

برادران علایی که در زمینه مبارزه با بیماری ایدز در ایران فعالیت داشته اند، تابستان امسال بازداشت شدند و بعدا مقام های قضایی ایران گفتند که این دو با برگزاری همایش هایی، در صدد اعزام داوطلب به خارج به منظور آموزش در زمینه براندازی بوده اند.

بر اساس اطلاعات مندرج در سایت اینترنتی سازمان آمریکایی پزشکان حامی حقوق بشر، برادران علایی از بیست سال پیش در صدد وارد کردن برنامه همزمان پیشگیری و مراقبت برای بیماری ایدز، بیماری های مقاربتی و عوارض اعتیاد، به نظام بهداشتی ایران بودند.

آنها از سال ۱۹۹۸ یک برنامه مقابله با گسترش "اچ آی وی" و شیوع بیماری ایدز را، مشخصاً با تمرکز بر معتادان تزریقی در استان کرمانشاه دنبال می کردند.

برادران علایی علاوه بر فعالیت هایشان در ایران، دوره هایی آموزشی را برای کارکنان نهادهای بهداشتی افغانستان و تاجیکستان برگزار کرده و کوشیده اند همکاری های منطقه ای را در زمینه بهداشت میان دوازده کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی ترغیب کنند.

دکتر آرش علایی، مدیر سابق موسسه بین المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی در ایران است.

دکتر کامیار علایی هم پیش از بازداشت مشغول گذراندن دوره دکترای بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی نیویورک بود.

بازداشت این دو پزشک ایرانی انتقاد و اعتراض هایی را در خارج از کشور از جمله از سوی سازمان های بین المللی فعال در زمینه مبارزه با بیماری ایدز در پی آورد.


اطلاعیه‌ دیدبان حقوق‌بشر در مورد دادگاه ناعادلانه علایی‌ها: "برادران علایی؛ پزشکان پیشگام در مبارزه با ایدز، در دادگاهی ناعادلانه محاکمه شدند"


Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: