سه‌شنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۸۶

دادگاه غيرعلني براساس اعترافات اجباري (ROOZ)

دادگاه غيرعلني براساس اعترافات اجباري

دانشجويان زنداني خبر دادند: - سه شنبه 23 مرداد 1386 [2007.08.14]

روزبه ميرابراهيمي

سه تن از دانشجويان دانشگاه اميرکبير که همچنان در بند 209 زندان اوين بسر مي برند با انتشار نامه هاي جداگانه اي ضمن تکذيب داشتن نقش در ماجراي انتشار نشريات مجعول، از احتمال تشکيل دادگاه غيرعلني براساس اعترافاتي که تحت فشار از آنها گرفته شده، خبر دادند.

daneshjoyan.jpg

اين نامه ها در حالي منتشر مي شود که اين دانشجويان به استناد نامه هاي خود و همچنين اخبار رسيده از زندان، پيش از اين "تحت فشار طاقت فرسا " مجبور به قبول اين اتهام شده اند.

وب سايت ادوار نيوز که پايگاه اطلاع رساني سازمان ادوار تحکيم وحدت نيز محسوب مي شود با انتشار اين نامه ها نوشت اين سه نامه توسط همين دانشجويان در زمان ملاقات به خانواده هايشان تحويل داده شده است.

مجيد توکلي که يک اعتصاب غذاي طولاني را پشت سر گذاشته است در نامه خود مي نويسد: "اکنون قريب به ۱۰۰ روز از بازداشت اينجانب مجيد توکلي دانشجوي دانشگاه اميرکبير مي گذرد. آن چه سبب شد به نگارش اين نامه کوتاه دست بزنم اين است که مي بينم عليرغم تکذيب مکرر و موکد بنده و ديگر دوستانمان در دانشگاه اميرکبير در خصوص همکاري در تهيه و چاپ ۴ نشريه جعلي و موهن، تاريک انديشان همچنان عزمي راسخ و جهدي وافر در انتساب اين نشريات به ما را دارند".

اين دانشجوي زنداني که در نامه خود مکان بازداشتش را اتاق عمومي شماره 10 بند 209 اعلام کرده در ادامه نامه خود از احتمال برگزاري دادگاهي غير علني در آينده نزديک خبر مي دهد و مي نويسد:" گويا قرار است در آينده نزديک دادگاهي غيرعلني تشکيل داده و به استناد اعترافاتي که همه تحت آزار و اذيت هاي فراوان(شرح گوشه اي از آن را به خانواده خود گفته ام)، اخذ شده است، تقصير را متوجه ما نمايند، ببرند و بدوزند و باز حکمي ناعادلانه صادر نمايند".

وي در ادامه مي افزايد: "همان طور که بارها با خانواده خود چنين مسايلي را در ميان گذارده ام، و همان طور که هفته گذشته در بازپرسي دادگاه انقلاب گفتم کليه اعترافات بنده در طول مدتي که در سلول انفرادي نگه داري مي شدم تحت آزار و اذيت هاي فراوان و به دروغ از اينجانب اخذ شده و هيچ گونه وجاهت قانوني و شرعي ندارد. در پايان بار ديگر ضمن اعلام برائت از انتشار مطالب موهن، عمل غيراخلاقي کساني راکه اقدام به انتشار اين نشريات نموده اند و همچنين توهين به مقدسات و ائمه اطهار را محکوم مي کنم."

احمد قصابان ديگر دانشجوي در بند نيز در نامه خود ضمن اعلام برائت از اتهام نشر نشريات مجعول يادآور مي شود: "در اينجا به اطلاع همه دوستان مي رسانم که تحت فشارهاي فراوان و طاقت فرسا به اينجانب و ديگر دانشجويان بازداشت شده چاره اي جز تبعيت از خواست و اراده بازجويان و اقرار دروغ عليه خود و ديگران نداشتيم. لذا اعترافاتي که تحت فشار از بنده اخذ شده غيرقانوني و غيرقابل استناد است."

وي در نامه خود مکان نگهداريش را اتاق عمومي 121 بند 209 زندان اوين اعلام کرده است.

احسان منصوري هم که بر اساس نامه منتشره در اتاق عمومي ۱۲۲ بند ۲۰۹ زندان اوين بسر مي برد در نامه خود مانند دو تن ديگر ضمن اعلام برائت از اتهامات منتسب به اين دانشجويان مي نويسد: "با اينکه در طي بازداشت نيز دست داشتن در انتشار اين نشريات را تکذيب مي کردم، بازجويان ما را تحت انواع و اقسام فشارهاي روحي و جسمي شديد قرار دادند که اگر خود در اين شرايط قرار نمي گرفتيم باور نمي کرديم که براي اعتراف گيري دست به چه اعمالي مي زنند. در هر صورت آن جا که فشارهاي بازجويان از حد توان من و دوستان خارج شد مجبور به اعتراف به كار ناكرده شديم . اما پس از اينکه به بند عمومي منتقل شدم باز بر عدم ارتکاب به اين عمل تاکيد داشته و در برابر بازپرس پرونده هم ضمن برشمردن شکنجه ها، تمامي اعترافات خود را تکذيب کردم."

اين درحالي است که روز شنبه "حسن حداد" معاونت امنيت دادستان تهران علي رغم تکذيب مکرر دانشجويان همين اتهامات را به دانشجويان در بند نسبت و وعده صدور کيفرخواست در آينده نزديک براي اين افراد را داد. کيفر خواستي که بنابر ادعاي دانشجويان در بند بر اساس اعترافات به اجبار اخذ شده در سلول انفرادي تنظيم خواهد شد.

همزمان با اين تحولات، ديروز خانواده هاي اين سه تن در نامه سرگشاده ديگري خطاب به آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضائيه خواستار تبديل قرار هاي سنگين اين دانشجوبان شدند.

به گزارش ادوار نيوز در نامه اين خانواده ها آمده است: "از آنجا كه سه ماه از بازداشت فرزندان‌مان گذشته و به گفته‌ي مسوولان دادگاه انقلاب تحقيقات از اين سه دانشجو پايان پذيرفته است و علي‌رغم آن كه با ديگر دانشجويان رفتار متداول قانوني در تبديل به قرار وثيقه اعلام شده، متاسفانه در خصوص فرزندان ما آنچه آن را تبعيض و تفاوت خوانده‌اند، صورت گرفته است."

امضا کنندگان اين نامه در ادامه نوشته اند: "از آن مقام محترم استدعا داريم با توجه به اين كه در پايان ماه رجب و آغاز ماه شعبان و در آستانه‌ي اعياد مذهبي قرار داريم، تمهيداتي انديشيده شود تا فرزندان دانشجوي ما نيز با تبديل قرار بازداشت به وثيقه از زندان آزاد شوند. آنگاه در يك فضاي آرام‌تر به پرونده‌ي آنان رسيدگي شود. بي‌شك آزادي اين سه دانشجو در كنار آزادي ديگر دانشجويان بازداشت‌شده كه در چند روز گذشته صورت گرفته است؛ مي‌تواند در ارتقاي اعتقادات مذهبي دانشجويان كه همواره بر ارزش‌هاي ديني تاكيد داشته و دارند موثر باشد."

پيش از اين خانواده اين دانشجويان در نامه ديگر به رئيس قوه قضائيه پرده از شکنجه هاي تکاندهنده فرزندان خود در زندان برداشته بودند.

از سوي ديگر روز گذشته خبرگزاري ايسنا خبر از صدور حکم محکوميت براي يک عضو سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي ( ادوار تحكيم وحدت ) داد.

بهرام اسماعيل بيگي دراين باره گفته است: "حكم دو سال حبس به مدت 5 سال تعليق به علت فعاليت در انجمن اسلامي در زمان دانشجويي بنده صادر شده است."
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: