جمعه، شهریور ۰۲، ۱۳۸۶

مواضع ترکیه درمقابل سخنان مسعود بارزانی

مواضع ترکیه درمقابل سخنان مسعود بارزانی:

توسط گزارش on March 01,2007 اخبار مرتبط
» اظهارات محسني اژه‌اي؛ نويد بخش دور تازه‌اي از برخوردها!!
توسط تحلیل ارسال شده در Apr 16,2007
» منصور اسانلو به صورت غیرعلنی محاكمه شد
توسط خبر ارسال شده در Feb 24,2007
» دادگاه اجلال قوامی سوم اردیبهشت سال 86 برگزار می‌‏شود
توسط xorhelatnews ارسال شده در Feb 19,2007
» معاون رييس جمهوری آمريکا: ايران نبايد به سلاح هسته ای مسلح شود
توسط خبر ارسال شده در Feb 24,2007
» روشنفکران ایران به یهودی ستیزی احمدی نژاد اعتراض کردند
توسط خبر ارسال شده در Feb 28,2007
image
خۆرهه‌ڵات نیوز
مقامات و محافل سياسی ترکيه مواجه شده است.

"مسعود بارزانی"، رييس اقليم كوردستان،در مصاحبه با شبکه تلویزیون محلی «ان تی وی» ترکيه تاکيد کرد که لازم است ايجاد يک دولت مستقل کورد به عنوان واقعيت محسوب شود و بدين منظور، ممکن است با ترکيه، ايران و اعراب به نتيجه برسيم.
بارزانی گفت: "۴۰ میليون کورد در منطقه وجود دارد و متاسفانه تاريخ در قبال کوردها عادل نبوده و اينک مشخص شده که تلاش برای انکار هويت ملی کردها موفق نخواهد بود و به همين دليل لازم است ترکيه و ايران اين واقعيت را بپذيرند ".
رييس اقليم کردستان افزود: «گفت وگو با همسايگان مان برای حل اختلافات، در چهارچوب منافع ما است و ايجاد يک دولت مستقل کورد نه از طريق خشونت آميز، بلکه از راه گفت وگو و حفظ منافع طرفين ميسر خواهد شد.»
"علی جوانمردی" طی گزارشى كه راديو فردا ان را منتشر نموده است از مواضع و واكنشهاى مقامات تركيه دراين رابطه خبر ميدهد.
"عبدالله گل" وزير خارجه ترکيه در واکنش به این اظهارات، سخنان مسعود بارزانی را «خيال پردازی» دانسته است.
"دنيز بايکال"، رهبر «حزب جمهوريخواه مردم» با تشکيل اجلاسی فوری از اعضای حزبش، در اين رابطه، از دولت اردوغان انتقاد کرد که چرا قصد دارد با رهبران کورد مذاکره کند.
بايکال گفت: «بارزانی می گويد که ۴۰ میليون کرد وجود دارد. او کوردهای شهروند ترکيه را نيز حساب می کند و می گويد که من اينجا با روبه رو نخواهم شد و اگر شما (يعنی ترکيه) در خاک ما با PKK برخورد کنید، ما با شما مقابله خواهيم کرد. دوستان گرامی اين چه مفهومی دارد؟ ما چه مذاکره ای با آنها انجام دهيم؟» وی افزود: «ما با روی باز و زبان خوش حاضريم حتی با دشمنان خود در رابطه با هر مسئله ای مذاکره کنيم اما با اينها نه. آيا اين درست است؟» رهبر «حزب جمهوريخواه مردم» گفت: «همین کم مانده که برویم در جزیره ایمرالی مذاکره کنیم.» اشاره دنيز بايکال به جزيره ايمرالی، محل زندانی شدن عبدالله اوجلان، رهبر «PKK » است. "ارکان مدجو"، رهبر «حزب مام ميهن» نيز سخنان بارزانی را محکوم کرد و گفت: «بارزانی قانون اساسی تعيين می کند. يعنی جمهوری ترکيه، دولت و خاک آن را به عنوان خاک خود نشان می دهد.» وی افزود: «در اين شرايط، نخست وزير و وزير خارجه ترکيه نشسته اند و از مذاکره و توافق با آنها سخن می گويند و این به معنی آن است که منطقه تجزيه می شود.» واکنش های تند ساير مقامات و شخصيت های ملی گرای ترک به سخنان مسعود بارزانی عنوان اصلی صفحات نخست مطبوعات روز چهارشنبه ترکيه را به خود اختصاص داده است.
در اين ميان، کنعان اورن، هفتمين رييس جمهور ترکيه، منتقدين را سرزنش کرده و گفته است: «ترکيه بايد واقعيات شمال عراق را بپذيرد و در آينده خود نيز با سيستم ايالتی اداره شود و حقوق شهروندان کورد را در چهارچوب مرزهايش به رسميت بشناسد.» اورن افزود: «چرا بايد اسلامگرایان و کمونيست ها به پارلمان راه يابند، اما از ورود فراکسيون های کورد به پارلمان جلوگيری کرد؟»
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: