شنبه، مرداد ۱۲، ۱۳۸۷

شکنجه شش فعال مدني در اداره اطلاعات شهر سنندج

سه معلم کامياراني به نامهاي حسن قرباني، کاوه رستمي ،احمد قرباني بهمراه سه فعال حقوق بشر به نامهاي سما بهمني (از بندرعباس) ، حبيب بهمني (از بندرعباس) و فرزاد حسن ميرزائي (از بوکان) به دليل پيگيري وضعيت و حمايت از فرزاد کمانگر ، معلم محکوم به اعدام از تاريخ 2/5/87 در منطقه کامياران بازداشت و به اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل گرديدند.
اين افراد از روز بازداشت به سلولهاي انفرادي منتقل و مورد بدرفتاري قرار گرفتند ، خانواده هاي اين افراد مکرراً از سوي اداره هاي اطلاعات شهرهاي سنندج ، کامياران ، خرم آباد و بندرعباس جهت پيگيري وضعيت بستگان بازداشت شده خود به ستادهاي خبري احضار ، بازجويي و تحت فشار و تهديد قرار گرفتنده اند .
بر اثر پافشاري خانواده ، سما بهمني فعال حقوق بشر بازداشت شده ، تماس تلفني کوتاهي داشته است که در تماس مذکور نامبرده تنها و مکررا خواستار عدم پيگيري وضعيت خود و بازگشت خانواده خود شده است ، خانواده اين فعال حقوق بشر ضمن نگران کننده خواندن گفته هاي خانم بهمني معتقد هستند که گفته هاي نامبرده تحت فشار بيان شده است .
همچنين خانواده يکي از معلمان کامياراني پس از تحصن مقابل دفتر ستاد خبري اداره اطلاعات سنندج و پافشاري در پيگري وضعيت اين فرهنگي بازداشت شده ، موفق به ملاقات بسيار کوتاهي با فرزند خود گرديدند که مشاهده آثار ضرب و شتم بالاخص در دستان نامبرده و عدم امکان راه رفتن صحيح وي ، باعث نگراني بسياري از وضعيت اين افراد گرديده است. افراد فوق طي پيامي به خارج بازداشتگاه از شکنجه خود در اين مکان خبر داده اند.
بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج يکي از مخوف ترين بازداشتگاههاي امنيتي سراسر کشور مي باشد که بارزترين نمود اخير آن قتل ابراهيم لطف اللهي دانشجوي سنندجي در اين اداره اطلاعات مي باشد . اکثريت افرادي که مدتي را در اين بازداشتگاه به سر برده اند از اعمال متداول شکنجه هاي وحشيانه بر عليه متهمين خبر داده اند .
شايان ذکر است سه معلم مذکور پس از بازگشت از جلسه تهران که مشترکاً با حضور اعضاي کانون صنفي معلمان ايران و وکيل پرونده آقاي کمانگر بوده و به بهانه واهي شرکت در تجمع کاملا قانوني و مسالمت آميز سنندج بازداشت گرديدند و سه فعال مدني ديگر که با طي هزاران کيلومتر مسافت ، تنها بر اساس حس انسان دوستي و وظيفه اجتماعي خود در جهت شرکت در تجمع مذکور به منطقه کردستان عزيمت نموده بودند نيز بصورت جمعي بازداشت گرديدند.
نظر به وضعيت نگران کننده اين افراد ، بازداشت و نگهداري غيرقانوني آنان و عدم پاسخگويي دستگاه قضائي و امنيتي و دريافت گزارشات و مستندات نگران کننده از وضعيت ، بالاخص سلامت روحي و جسمي اين افراد ، بدينوسيله به اطلاع افکار عمومي ميرسانيم در صورت تداوم وضعيت نگران کننده اين فعالان مدني و فرهنگي و براي بيان خواست آزادي و شفاف سازي بازداشت آنان و اجراي قانون تجمعي اعتراضي را در مقابل نهاد قضائي و يا ستاد خبري وزارت اطلاعات در شهر سنندج برگزار خواهيم نمود.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
تهران ، 12 مرداد ماه 1387 برابر با 02-08-2008
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: