دوشنبه، شهریور ۱۱، ۱۳۸۷

توقف اعدام کرد در ایران

(ترجمه‌ دادخواست تسلیمی به‌ دادگاه بین‌المللی جنایی لاهه‌ در روز 29 سپتامبر 2008 توستتجمع کردها در ‌لند)
کردستانیان ساعت 1 بعدازظهر گروهی پاسدار به‌ روستای قارنا وارد شدند. در اولین بازدید کسی را نیافتند، چون همه‌ اهالی یا فرار کرده‌ و یا خود را پنهان کرده‌ بودند. پاسداران جستجوی خانه‌به‌خانه‌ را آغاز کردند. هرکه‌ را یافتند یا در جلو خانه‌اش، یا در مقابل مسجد روستا‌ سربریدند و تیرباران کردند. چنازه‌ی سربریده‌ و تیرباران شده‌ها را به‌ پشت ماشینهای خود بسته‌ و تا نقده‌ به‌ دنبال خویش کشیدند و در شهر نیز به‌ نمایش آنها پرداختند. بیشتر قربانیان بچه‌ و پیر و از کارافتاده‌ بودند که‌ مجال فرار نداشته‌ و در آبادی خود را پنهان کرده‌ بودند. همه‌آنان غیر مسلح و بی‌گناه‌ بودند. حتی سرتنها ملای دهکده‌ را نیز از تن جدا کردند.
این حادثه‌ در 2 سپتامبر 1979 (11 شهرتیور 1358) در یک روستای کرد نشین در 12 کیلومتری نقده اتفاق افتاد‌. افکار عمومی خارج از ایران از این جنایت دسته‌جمعی بی‌اطلاعند. بجز اهالی منطقه‌ احاد قلیلی در داخل ایران از ماوقع این حادثه‌ باخبر شدند.

این پاسداران نه‌تنها هیچگاه برای جنایتی که‌ مرتکب شده‌ بودند مجازات نشدند بلکه‌ در مقابل برای این عمل نسل کشی در قارنا تشویق شده‌ و جایزه‌ گرفتند. جنایتهای از این دست از طرق مختلف بطور مدام در جریان بوده‌ است. اینک 8 فعال مدنی، خبرنگار، معلم و دانشجوی کرد به‌ جرم محاربه‌ (جنگ علیه‌ خدا) به‌ اعدام محکوم شده‌اند. جان آنها در خطر است. با توجه‌ به‌ تازه‌ترین اخبار، زندانیان سیاسی کرد در همه‌ زندانهای از روز دوشنبه‌ 28 اوت 2008 در اعتراض به‌ احکام صادره‌ و پایمال شدن شدید حقوق بشر در کردستان ایران، اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کرده‌اند.

8 فعال مدنی و خبرنگار کرد که‌ به‌ اعدام محکوم شده‌اند، اسامی آنها به‌ قرار زیر است:
  1. عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار، برنده‌ جایزه‌ خبرنگاری از کشور ایتالیا از "موسسه‌ اطلاع‌رسانی، امنیت وآزادی" Information, Safety & Freedom Association
  2. هیوا بوتیمار، روزنامه‌نگار، فعال مدنی
  3. فرزاد کمانگر، معلم، فعال مدنی
  4. انور حسین‌پناهی، معلم، فعال مدنی
  5. فرهاد وکیلی، فعال مدنی و حقوق بشر
  6. علی حیدریان، فعال مدنی
  7. ارسلان اولیایی، فعال مدنی
  8. حبیب الله لطیفی، دانشجو، فعال مدنی
در همین حال 7 فعال کرد با احکام سنگین تا 11 سال مواجه شده‌اند:
محمد صدیق کبودوند، فعال حقوق بشر- 11 سال حبس، هانا عبدی، فعال حقوق زنان، 5 سال حبس، زینب بایزیدی، فعال حقوق زنان، 4 سال حبس، فاطمه گفتاری، فعال حقوق زنان، 18 ماه حبس، امیررضا اردلان، دانشجو، یک سال حبس، علی شاکری، دانشجو، 2 سال ونیم حبس، سهراب جلالی، فعال مدنی، در حال سپری نمودن حکم و تبعید به کاشمر.

اعتصاب غذای این زندانیان به‌ جهت حساس نمودن افکار داخلی و بین‌المللی علیه‌ صدور احکام به‌ نمایندگان واقعی کرد آغاز شده‌ است. آنان همچنین با این آکسیون خود ادامه‌ نقض حقوق‌بشر در داخل و خارج زندان را محکوم می‌کنند.

چنانچه‌ جهانیان آنزمان از آنچه‌ در دهکده‌ قارنا اتفاق افتاد مطلع نشدند، اینک با وجود ابزار های متنوع رسانه‌ای موجود، هیچ بهانه‌ای برای عدم آگاهی از اتفاقاتی که‌ در ایران بوقوع می پیوندد‌ باقی نمی‌ماند. دیگر سکوت جایز نیست. برای نجات جان آنان باید هر آنچه‌ در توان داریم بکار بندیم. این دیگر وظیفه‌ ماست که‌ به‌ جامعه‌ جهانی هشدار دهیم.

از شما میخواهیم که‌ به‌ آنان یاری رسانید تا اجرای اعدامشان متوقف شود.

در ساعت 13 روز 29 اوت 2008 ، جلو درب دادگاه بین‌المللی جنایی درلاهه‌ ما با همدیگر جمع خواهیم شد تا به‌ این احکام اعتراض نموده‌ و از دادگاه جنایی درخواست کنیم که‌ جنایتهای حکومت ایران علیه‌ قربانیان کرد را تحت‌تعقیب قراردهد.
روز و ساعت :

جمعه‌ 29 اوت 2008، ساعت 1 بعدازظهر
مکان :
دادگاه بین‌المللی جنایی
International criminal court(ICC)
Maanweg, 174
2516 AB, The Hague
The Netherlands

سازمان‌دهندگان: حزب دمکرات کردستان ایران- حزب کومه‌له‌- مرکز چاک- پارت آزادی کردستان- مرکز میدیای کرد- راستان- سازمان پناهندگان کرد ایرانی در هلند- کمیته‌ ایرانی حقوق‌بشردرهلند- سازمان جوانان کرد، بیسنور


کمپین: توقف اعدام کرد
شبکه‌ حقوق بشر کرد
info@kurdsnetwork.com
Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: