چهارشنبه، مهر ۱۸، ۱۳۸۶

اروپا با حکم اعدام مبارزه می کند


زندان
برای عضویت در اتحادیه اروپا کشورها باید حکم اعدام را لغو کنند

اروپا به رغم مخالفت های لهستان برای اولین بار روز جهانی مبارزه با حکم اعدام را برگزار کرده است و از همه جهانیان خواسته این نوع مجازات را متوقف کنند.
اعدام در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ممنوع است اما رییس جمهور لهستان سال گذشته از این اتحادیه خواست تا این نوع مجازات را بار دیگر مجاز کند. لهستان تلاش داشته است از برگزاری این روز در اروپا جلوگیری کند و استدلال کرده است که به جای مبارزه با حکم اعدام، اروپا باید با سقط جنین و قتل از روی ترحم مبارزه کند. یکی از سخنگویان وزارت خارجه لهستان روز چهارشنبه (10 اکتبر)، گفت که کشورش دلیل شرکت اتحادیه اروپا در روز جهانی مبارزه با حکم اعدام را درک نمی کند چون این نوع مجازات فقط در بلاروس اجرا می شود.
گزارشگر بی بی سی می گوید دولت محافظه کار لهستان نشان داده که با اتحادیه اروپا در خیلی موارد از حقوق همجنس گرایان گرفته تا حفاظت از محیط زیست سر مخالفت دارد.

پس از وتوی لهستان و قدرت گرفتن احتمال حذف برنامه های روز جهانی مبارزه با حکم اعدام در اروپا، شورای اروپا، هیئی مدافع حقوق بشر، سازماندهی برنامه های امروز را بر عهده گرفت.

شورای اروپا 47 عضو دارد که تصویب پیشنهادات ارجاع شده به آن به اکثریت آرا و نه تائید همه اعضا نیاز دارد. دبیرکل شورای اروپا گفته است که صدور و اجرای حکم اعدام از ادامه فعالیت تبهکاران جلوگیری نمی کند. وی گفت: "ما می دانیم که بسیاری در اروپا موافق حکم اعدام هستند به ویژه وقتی جنایتی وحشتناک رخ می دهد یا برخی اوقات وقتی زمان انتخابات نزدیک می شود شماری بار دیگر از حکم اعدام طرفداری می کنند. ما باید به مردم یادآوری کنیم که چرا این نوع مجازات اشتباه است و چرا در اروپا لغو شده است و چرا باید لغو بماند."

اتحادیه اروپا می گوید که در سال 2006 بیش از 3800 نفر در 55 کشور جهان به مرگ محکوم شدند. بیانکا جگر، بازیگر و از افراد سرشناس عالم هنر که سفیر حسن نیت شورای اروپاست، گفت موضع اروپا در زمینه حکم اعدام تاثیرگذار است. در کل اتحادیه اروپا سقط جنین فقط در لهستان، ایرلند و مالتا غیرقانونی است.

Bookmark and Share

هیچ نظری موجود نیست: